Menenangkan hati Kecewa

23 July 2014 06:55:07 Dibaca : 82

Kita ingin mengelak daripada kelihatan lemah. kita berpura – pura kuat. Kita tersenyum, tetapi dalam hati siapa yang tahu betapa peritnya hati kita. Sampai bila kita harus berpura – pura?

Ingatlah, kita semua adalah manusia. Manusia yang dikurniakan hati dan perasaan. Ada perasaan lemah & duka.

Mungkin disaat anda sedang membaca artikel ini, anda sedang merasa lemah dan kecewa. Hati anda merasa tidak tenang. Mungkin sahaja anda terjumpa artikel ini dari link FB ataupun tergoggle entri ini secara tidak sengaja.

Bismillah, izinkan saya berkongsi beberapa cara untuk menguatkan dan menenangkan kembali hati yang sedang lemah. Insyaallah, saya juga hamba Allah yang pernah mengalami situasi ini, semoga beberapa petua yang dikongsikan ini dapat memberi membantu anda juga.
1. Perbanyak Membaca Al Qur’an

Mungkin selama ini kita kurang membaca Al – Quran atau jarang sangat membuka kitab suci ini. Mungkin ini salah satu sebab kita mudah untuk terganggu dan merasa tidak tenang. Oleh karena itu marilah kita kembali menghidupkan amalan ini, amalan memperbanyak membaca Al Qur’an, insya Allah hati kan menjadi tenang.

Lalu, bagaimana dengan mereka para wanita jika sedang halangan? Mudah saja, cukup dengan mendengar bacaan-bacaan ayat Al – Qur’an melalui mp3, insya Allah dapat membantu :)
2. Sholat Sunat Tahajjud

Bangunlah melakukan solat malam yaitu sholat sunat Tahajjud. Tujuan sholat Tahajjud adalah untuk menguatkan jiwa dan mendapatkan ketenangan dalam menghadapi cobaan hidup. Amalan ini adalah antara amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah dan para sahabat.

Selepas sholat, berdoalah. Adukan masalah kita kepada Allah. Mintalah ketenangan hati dari-Nya, karena Ia adalah pemilik hati kita…
3. Banyakkan Istigfar Dan Berzikir

La haula wala quwwata illa billah (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)
Hasbunallaah wa ni’mal wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baiknya Pelindung)

- Harus diingat, zikir bukan saja di mulut tetapi harus sampai masuk ke hati.
4. Hindari Mendengar Lagu Bertema Kekecewaan

Ini penting buat mereka yang baru saja mengalami putus cinta atau sejenisnya :) , dan hindari dari suasana yang boleh membuat anda sesak. KIta ingin menenangkan hati, bukan ingin menyesakkan hati kan? Jangan menabur garam diatas luka kerana ianya pedih. Biarlah dahulu luka itu sembuh :)
5. Sentiasalah mengingat Allah

Ini yang paling penting sekali. Sentiasa mengingat Allah. Yakinlah dengan sepenuh hati bahawa Allah maha mengetahui dan senantiasa bersama kita dimanapun kita berada.

Apa yang membuat kita sedih, Allah lebih Maha Kuasa Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi kita. Yakinlah kesedihan dan rasa tidak tenang yang Allah beri itu adalah agar kita kembali mengingatiNYA. He loves you no matter what :)

Kategori

  • Masih Kosong

Blogroll

  • Masih Kosong