KATEGORI : adventure

SAYANGILAH ALAM DI SEKITAR KITA

01 March 2013 20:15:56 Dibaca : 878

Pagi itu kusambut hangatnya sinar mentari. Tapi sayangnya pemandangan di sekitarku tidak membuatku bahagia. Tahu mengapa? Karena aku melihat keadaan di sekelilingku yang tandus dan gersang. Bukit dan hutan yang dulunya hijau sekarang terlihat menyedihkan. Pohon-pohon banyak yang sudah di tebang sembarangan oleh manusia. Aku sedih, mengapa manusia begitu tega dan tidak menyanyangi ciptaan Tuhan yang menjadi sumber penghidupan mereka.

Tidakkah mereka tahu bahwa menebang pohon secara tidak bijaksana berarti mempertaruhkan hidup mereka sendiri?
Tahu mengapa ku berkata demikian? Karena menebang pohon sembarangan berarti membuat masalah besar yaitu bisa terjadi banjir dimana-mana dan bencana alam bisa datang tanpa terkira.

Hutan merupakan sumber daya alam yang maha penting untuk kehidupan manusia dan makhluk Tuhan yang lain seperti hewan. Tidak mengelolahnya dengan bijaksana, berarti hutan tidak dapat terus memberi penghidupan kepada anak cucu mereka. Tidakkah mereka sadar akan hal itu?

Malam ini aku terduduk sendiri di atas pohon sambil memandangi keadaan di sekitarku. Aku tidak suka melihat keadaan disekelilingku. Aku tidak akan bisa bermain di bukit lagi. Aku berkhayal tentang masa lalu yang sangat indah. Pada saat itu aku sedang bermain-main bersama teman-temanku. Alangkah bahagia aku saat itu. Tapi itu tidak akan terjadi lagi karena bukit itu sudah menjadi tandus. Jika bukit itu sudah menjadi gersang, maka orang-orang yang tinggal di sekitarnya tidak akan peduli lagi.

Nasibku benar-benar sial. Hidupku dan hidup teman-temanku terancam punah. Begitu pula nasib si harimau, si singa, si kelinci hutan, si rusa, si kijang, apalagi si orang utan. Kami terancam punah untuk selama-lamanya dan tidak akan ada keturunan kami yang dapat hidup di hutan yang rusak. Begitu juga nasib pohon-pohon. Mereka akan habis karena ulah manusia yang tega menebang mereka dengan liar. Kalau pohon-pohon bisa bicara, pasti mereka juga akan menjerit. Tapi pohon diciptakan hanya untuk hidup tapi tidak dapat bergerak dan tidak bisa protes terhadap perbuatan manusia yang sewenang-wenang.

Ternyata aku tahu apa maksud manusia menebang pohon seenaknya saja. Mereka ingin kaya dengan cepat dari hasil hutan yang di expor ke negara lain dan malas memikirkan kelanjutan hutan bagi kehidupan generasi setelah mereka. Uang, uang, uang dan uang yang manusia inginkan. Dengan uang mereka kira mereka kira mereka bisa hidup selamanya. Mereka tidak mendengar jeritan penghuni hutan yang merasa habitatnya dihancurkan. Bagi mereka masa depan orang lain tidaklah berarti apa-apa, asalkan mereka bisa senang sekarang. Sungguh serakah manusia seperti itu.

Saat ini hanya berdoa dan berpasrah pada Tuhan lah yang bisa aku lakukan. Pohon-pohon tidak bisa berbuat apa-apa. Teman-temanku tidak bisa melakukan apa-apa. Aku pun demikian, apalah yang bisa aku perbuat? Aku hanya seekor tupai yang tidak berdaya. Akupun bisa terbunuh karena ulah manusia. Aku hanya bisa berharap bahwa masih ada manusia yang baik yang peduli akan kehidupan hutan dan habitatnya. Aku berharap masih ada yang akan melakukan reboisasi. Aku berharap untuk tidak lagi mendengar suara gergaji mesin menumbangkan pohon-pohon. Aku akan menunggu dan menunggu, sampai hutan kembali lebat, bukit-bukit kembali hijau dan populasi teman-temanku bertambah banyak.

Semoga manusia sadar atas apa yang telah mereka perbuat terhadap penghuni hutan. Agar mereka tidak sewenang-wenang dalam mengambil kekayaan hutan. Aku ingin kehidupan menjadi damai kembali dimana manusia, hewan dan tumbuhan saling menjaga dan menyayangi. Alangkah indah dan bahagianya kehidupan demikian.
Semoga saja masih bisa terwujud.

10 Keuntungan Berpikir Positif

01 March 2013 15:42:11 Dibaca : 719

Ada pernyataan yang berbunyi, “Sikap mencerminkan kepribadian seseorang dan pikiran memberi peran yang besar terhadap sikap seseorang.” Darimana kita memulai untuk dapat menceminkan kepribadian kita? Mulailah dengan berpikir positif karena berpikir positif akan memberikan peranan penting dalam pembentukan pribadi seseorang. Keuntungan yang akan didapat bila kita berpikir positif, di antaranya:

  1. Mengatasi stres. Abaikan pikiran negatif dan pesimis. Cobalah berpikir positif dan bersikap optimis saat menghadapi situasi stres. Dengan begitu, Anda mulai mengontrol hidup Anda dengan baik.
  2. Membuat tubuh jadi lebih sehat. Ketika Anda mulai berpikir positif, secara langsung tubuh akan memberikan sinyal untuk menghilangkan rasa cemas dan khawatir dengan rasa tenang dan damai. Kalau kita perhatikan, zaman sekarang banyak orang yang tidak mau berpikir positif lebih dulu, melainkan langsung berpikir yang negatif.
  3. Menambah rasa percaya diri. Seringkali kita bepikir untuk mencoba menjadi orang lain karena tidak memiliki rasa percaya diri dengan apa yang dimiliki. Untuk menambah rasa percaya diri tersebut, cobalah berpikirlah positif bahwa kita memiliki kemampuan yang lebih dari yang orang lain miliki.
  4. Menentukan keputusan antara yang benar dan salah. Berpikir positif akan membantu Anda menentukan suatu keputusan mana yang benar dan salah.
  5. Meningkatkan fokus. Saat menghadapi masalah, cobalah berpikir positif mengenai masalah yang dihadapi. Jangan langsung mengambil keputusan bahwa suatu masalah adalah hal yang negatif.
  6. Mengatur waktu menjadi lebih baik. Memiliki pikiran positif dapat membantu Anda mengorganisasikan waktu dan hidup Anda menjadi lebih baik karena kita tidak perlu membuang energi dengan memikirkan yang negatif.
  7. Memiliki banyak teman. Jika kita tidak memiliki banyak teman karena sering memilih-milih teman, cobalah berpikir positif bahwa ada sisi lain yang dimiliki dari teman-teman yang menurut kita tidak baik, yaitu bahwa mereka memiliki sisi positif dalam dirinya. Dengan begitu, Anda akan memiliki banyak teman dan teman Anda akan merasa nyaman bila berada di dekat Anda.
  8. Menjadi pemberani. Rasa takut berasal dari pikiran negatif dan keberanian berasal dari pikiran positif. Untuk itu berpikirlah positif supaya Anda menjadi pribadi yang berani karena Anda akan berpikir bahwa hal sulit yang sedang dialami dapat Anda selesaikan.
  9. Meraih kesuksesan dalam hidup. Sikap positif tidak hanya membantu Anda meningkatkan fokus dan mengorganisasikan waktu dan hidup, melainkan lebih dari itu, yaitu Anda dapat meraih kesuksesan dalam hidup.
  10. Membuat hidup jadi bahagia. Siapa orang yang tidak mau hidup bahagia? Salah satu faktor pembawa bahagia adalah berpikir positif. Berpikir positif membuat Anda menyadari bahwa Anda bahagia menjadi diri Anda saat ini dan tidak mencoba menjadi orang lain.

Berpikir positif tentu sangat diperlukan oleh semua orang tanpa terkecuali, namun hal itu sering kita lupakan. Karena itu, mulailah dari sekarang untuk berpikir positif dalam segala keadaan, baik dalam hal buruk maupun baik yang kita alami. Seseorang yang berpikir positif tahu bagaimana menangani situasi yang buruk lebih baik daripada siapa pun. Dan ingat, keberhasilan akan datang kepada mereka yang mau mencoba berpikir positif.

Seadainya Perempuan Tahu Hal Yang Sebenarnya.....

01 March 2013 15:34:07 Dibaca : 706

1. Lelaki juga boleh menjadi seseorang yang begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin)

2. Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dengan budi bahasa dan kesopanan yang tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yang mempunyai banyak persamaan dengannya sama ada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yang boleh dibualkan atau dikongsi bersama.

3. Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yang dirasakan oleh seorang wanita

4. Lelaki boleh menerima penolakan dengan baik.

5. Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya untuk menambat hati wanita...

6. Lelaki memang dilahirkan dengan perasaan yang kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan…

7. Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dengan situasi kali pertama!

8. Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.

9. Bila lelaki cakap.."Emm..tengoklah dulu"..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.

10. Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.

11. Kebanyakan lelaki yang nampak 'desperate', datang dari sekolah all boys!

12. Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.

13. Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham Kenapa perempuan bersikap begitu begini... kadang-kadang lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dengan lebih baik.

14. Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan 'flirting' dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yang istimewa...yang lain hanya kawan..

15. Bila lelaki tertengok wanita dan wanita itu menyedari...maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja....Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!

16. Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang.

17. Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti...

18. Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita.

19. Kebanyakan lelaki cukup lemah dengan air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir daripada perempuan yang dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan. Lelaki bukanlah sempurna 100% walau bagaimana sekali pun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yang hebat dari lelaki! Mereka juga insan biasa dan mempunyai kelemahan!

Ayat Lazim Seorang Wanita...

01 March 2013 15:31:06 Dibaca : 121

FINE
Ini la yang perempuan suka gunakan untuk hentikan pergaduhan, lebih-lebih lagi bila dia rasa dia yang betul dan anda kena diam. Jangan sekali kali gunakan perkataan ini untuk memberi gambaran rupanya, terutama sekali apabila dia sedang mencuba pakaian di kedai.

LIMA MINIT
Ini sebenarnya setengah jam. Ianya sama jugak dengan lima minit yang perlawanan bola sepak akan berakhir sebelum anda membawa sampah ke luar, jadi ini adalah pertukaran yang seimbang.

TAKDE APA-APA
Ini bermakna "something" dan anda perlu berjaga-jaga. Perkataan ini melambangkan perasaan perempuan yang inginkan anda berputar-putar kat dalam macam mesin basuh. Selalunya, ini akan memulakan pergaduhan yang akan bertahan selama 'LIMA MINIT' dan diakhiri dengan 'FINE'.

PERGILAH! (dengan kening terangkat)
Ini adalah satu cabaran yang akan membuat si perempuan menjadi marah dengan 'TAKDE APA-APA' dan diakhiri dengan 'FINE'. PERGILAH (dengan kening biasa) Ini bermakna 'mengalah' atau 'buat je la apa yang awak nak sebab saya tak kisah'. Anda hanya akan mendapat situasi ini dan dalam beberapa minit diikuti dengan 'TAKDE APA-APA', 'FINE' dan dia akan bercakap kembali dengan anda dalam masa 'LIMA MINIT' apabila dia dah sejuk.

MENGELUH YANG KUAT
Ini sebenarnya bukanlah perkataan, tetapi kenyataan yang sering disalah anggap oleh kaum lelaki. 'MENGELUH YANG KUAT' bermakna dia merasakan anda adalah seorang yang bodoh ketika itu dan dia sendiri terfikir kenapalah dia menghabiskan masa berdiri di situ dan bergaduh mengenai 'TAKDE APA-APA'.

MENGELUH YANG PERLAHAN
Lagi sekali, ini bukanlah perkataan. 'MENGELUH YANG PERLAHAN' membawa maksud yang dia berasa puas. Adalah lebih elok jika anda duduk diam, jangan buat sebarang tindakan... dan dia akan kekal puas.

OKAY LAH
Ini adalah kenyataan yang paling merbahaya seorang perempuan boleh buat kepada lelaki. 'OKAY LAH' bermakna dia ingin berfikir panjang sebelum dia membalas terhadap perbuatan anda yang telah menyakitkan hatinya. 'OKAY LAH' selalunya digunakan dengan 'FINE' bersama 'Kening Yang Terangkat'.

BUAT LAH
Satu ketika di masa depan dalam masa terdekat, anda akan dilanda masalah yang besar.

TOLONGLAH
Ini bukan kenyataan, sebaliknya adalah pelawaan. Seorang perempuan memberi anda peluang untuk mengeluarkan sebarang alasan atau sebab di atas apa yang telah anda lakukan. Anda mempunyai peluang yang adil dengan kejujuran, jadi berhati-hati dan anda tidak akan mendapat 'OKAY LAH'.

TERIMA KASIH
Seorang perempuan mengucapkan terima kasih. Jangan pengsan. Terima dan ucapkan sama-sama.

TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK
Ini banyak berbeza dari 'TERIMA KASIH'. Seorang perempuan akan menggunakan ini apabila dia dah terlampau marah pada anda. Ini menunjukkan yang anda telah menyinggung perasaannya dan akan diikuti dengan 'MENGELUH YANG KUAT'. Berhati-hati untuk tidak bertanya apa yang salah selepas 'MENGELUH YANG KUAT' kerana ini hanya akan membuat dia berkata 'TAKDE APA-APA'.

10 Pembohongan Besar Media Berkenaan Israel

01 March 2013 15:25:45 Dibaca : 691

Seorang jurnalis dan pengarang yang berasal dari Belgium, Michel Collon, mengecam media Eropah kerana sikap mereka yang telah berabad-abad berbohong kepada masyarakat awam semata-mata untuk memberi sokongan kepada negara haram Israel. Melalui buku beliau yang bertajuk Israel, let’s talk about it, Collon telah menyenaraikan “10 pembohongan besar” yang telah disebarkan oleh media Barat bagi “menjustifikasi kewujudan dan tindakan-tindakan kejam rejim Zionis Israel”.

Berikut adalah pembohongan-pembohongan yang dimaksudkan:

1. Pembohongan pertama adalah bahawa negara haram Israel tertubuh sebagai reaksi kepada pembunuhan beramai-ramai kaum Yahudi ketika peperangan dunia kedua. Dakwaan ini sangat tidak betul, kerana penubuhan Israel pada hakikatnya adalah sebuah perancangan tirani yang kejam dan otokratik, yang telah dipersetujui oleh Kongres Zionis yang pertama di Basel, Switzerland pada tahun 1897. Dari sinilah puak-puak nasionalis Yahudi memutuskan untuk menakluk dan menzalimi Palestin.

2. Justifikasi kedua bagi mereka mendirikan negara haram Israel adalah bahawa kaum Yahudi kembali ke bumi nenek moyang mereka, dari mana mereka telah dihalau pada tahun 70 A.D. Ini hanyalah satu cerita dongeng! Collon telah berbincang dengan beberapa orang tokoh sejarah Israel, termasuklah Shlomo Sand, dan mereka semua percaya bahawa tidak pernah berlaku pemindahan beramai-ramai kaum Yahudi. Jadi “kembali ke bumi asal” adalah suatu yang tidak benar. Mereka yang menetap di Palestin pada zaman lampau tidak pernah meninggalkan bumi itu.

Malahan keturunan Yahudi yang berasal dari Palestin adalah mereka yang sekarang ini tinggal di Palestin. Mereka yang mendakwa untuk kembali ke bumi Palestin adalah sebenarnya berasal daripada Barat, Eropah Timur dan Afrika Utara.

Shlomo Sand menegaskan bahawa tidak pernah wujud sebuah negara Yahudi. Malahan, puak-puak Yahudi tidak pernah mempunyai persamaan dalam sejarah, bahasa mahupun budaya. Satu-satunya perkara yang mempunyai persamaan antara mereka adalah agama, dan agama tidak membentuk sebuah negara.

3. Pembohongan ketiga adalah bahawa ketika pendatang-pendatang Yahudi memasuki dan menduduki Palestin, bumi tersebut merupakan sebuah negara yang “kosong’ dan tidak diduduki. Sesungguhnya terdapat dokumen-dokumen dan bukti-bukti yang mengesahkan terdapat transaksi mengekspot barangan pertanian daripada Palestin ke negara-negara luar, termasuk Perancis, dalam abad ke sembilan belas.

4. Keempat, ada pihak yang mendakwa bahawa rakyat Palestin meninggalkan negara mereka secara sukarela. Ini adalah satu lagi pembohongan besar yang dipercayai ramai, termasuklah Collon sendiri, sehinggalah tokoh-tokoh sejarah Israel seperti Benny Morris dan Ilan Pappe menyatakan bahawa warga Palestin telah dihalau dan dihapuskan dari tanahair mereka melalui kekerasan, jenayah dan kekejaman.

5. Dikatakan bahawa negara Zionis Israel yang wujud hari ini adalah satu-satunya negara yang mengamalkan demokrasi di Timur Tengah, jadi negara itu harus dilindungi kerana ianya adalah sebuah negara yang menegakkan undang-undang.

Tetapi menurut Collon, bukan sahaja Israel sebuah negara yang tidak menegakkan undang-undang, malahan Israel juga adalah satu-satunya negara yang tidak mempunyai undang-undang yang dapat menjelaskan di mana wilayah dan sempadan negaranya.

Semua negara di dunia ini mempunyai undang-undang atau konstitusi yang memberi denifisi jelas berkenaan wilayah dan sempadan negara mereka, tetapi perkara ini tidak pernah wujud bagi negara Israel. Israel hanyalah sebuah projek penaklukan yang berkembang tanpa mengenal sempadan, dan undang-undang yang ada bagi negara tersebut benar-benar berbentuk perkauman. Menurut undang-undang mereka, Israel adalah sebuah negara untuk Yahudi dan penduduk Israel yang bukan daripada keturunan Yahudi tidak diiktiraf sebagai manusia. Adakah undang-undang seperti ini membentuk sebuah demokrasi?

6. Amerika dikatakan cuba menegakkan demokrasi di Timur Tengah dengan membantu dan mempertahankan negara Israel. Kita semua maklum bahawa bantuan kewangan tahunan Amerika kepada Israel mencecah sehingga USD 3 bilion. Dana ini sebenarnya digunakan untuk menghancurkan negara-negara yang berjiran dengan Israel.

Amerika tidak pernah menegakkan demokrasi di Timur Tengah, mereka mungkin hanya membantu mengukuhkan pemerintah yang sedia ada dan penguasaan kekayaan minyak di wilayah tersebut.

7. Mereka mendakwa Amerika membantu usaha mencapai persetujuan dalam perjanjian antara Israel dan Palestin. Ini juga suatu yang tidak benar dan pembohongan. Mantan Ketua Polisi Luar Kesatuan Eropah, Javier Solana pernah menyebut bahawa Israel adalah negara yang ke-21 dalam Kesatuan Eropah. Industri pertahanan Eropah bekerjasama dengan industri pertahanan Israel dan malahan membantu mereka dari segi kewangan. Tetapi apabila rakyat Palestin memilih pemerintah kerajaan mereka, negara-negara Eropah tidak mahu mengiktirafnya dan membenarkan Israel menyerang dahsyat bumi Gaza.

8. Apabila seseorang bercakap tentang perkara-perkara seperti ini dan juga sejarah pergolakan Israel dan Palestin, apabila seseorang mendedahkan kepentingan Amerika terhadap isu ini, dia akan didakwa sebagai anti-semit untuk memberi tekanan supaya beliau menutup mulut.

Tetapi kita harus menyebut bahawa bilamana kita mengkritik Israel, itu bukanlah suatu bentuk perkauman atau anti-semitism. Kita mengkritik sebuah kerajaan yang tidak mengiktiraf persamaan antara pemganut-penganut Yahudi, Kristian dan Islam, dan seterusnya menghapuskan keharmonian di kalangan penganut-penganut agama yang berbeza.

9. Media massa juga mendakwa bahawa rakyat Palestin melakukan jenayah dan keganasan. Kita percaya bahawa penaklukan secara kejam yang dilakukan oleh tentera Israel adalah sebenarnya satu jenayah dan keganasan, begitu juga dengan polisi mereka merampas tanah dan rumah-rumah milik rakyat Palestin adalah satu keganasan yang nyata. Rakyat Palestin hanyalah mempertahankan hak dan bumi milik mereka daripada jenayah dan keganasan Israel.

10. Ramai yang mengatakan bahawa tidak ada langsung harapan untuk menyelesaikan konflik ini, dan tidak akan ada penyelesaikan terhadap kebencian yang terbentuk akibat aksi-aksi ganas Israel dan sekutunya.

Percayalah di sana ada satu penyelesaian. Salah satu perkaya yang dapat menghentikan konflik ini adalah dengan memberi tekanan terhadap Israel, Amerika, Eropah dan sekutu-sekutu mereka yang lain. Media massa perlu diberi tekanan supaya memberitakan apa yang benar dan menghentikan pembohongan.